تدریس برتر

روشهایی برای تدریس در کلاس درس

تدریس برتر

روشهایی برای تدریس در کلاس درس

با کودکان پیش فعال چگونه برخورد کنیم

 

 

 

کودکم بی‌قرار،کم توجه و کم دقت است، کلافه شده‌ام چگونه باید با او رفتار کنم؟ این سوال را اکثر کسانی که کودک بیش فعال یا پر تحرک دارند می پرسند. برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

 

کودکم بی‌قرار،کم توجه و کم دقت است، کلافه شده‌ام چگونه باید با او رفتار کنم؟ این سوال را اکثر کسانی که کودک بیش فعال یا پر تحرک دارند می پرسند. برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

 
خیلی از والدینی که کودکشان دچار بیش فعالی هستند نمی‌دانند باید با او چگونه برخورد کنند، راهکارهای پیشنهادی "سلامت نیوز" می‌تواند کمکی در نوع برخورد والدین با کودک بیش فعال باشد:
 
1.کودکتان آینه شماست هر رفتاری که انجام دهید او با الگو گیری از شما همان عمل را تکرار خواهد کرد پس اگر می‌خواهید کودکتان صدایش را بلند نکند خودتان نیز در عمل صدایتان را در حد معقول نگه دارید.

2.احساس دست داده از رفتار او به خودتان را صادقانه به او نشان بدهید مثلا اگر با کاری ناراحتتان کرد این ناراحتی را پنهان نکنید بلکه به او نشان دهید که ناراحت شده‌اید.

3.فرزندتان را تشویق کنید،برای مثال اگر فرزند شما تکالیف خود را که قبلا به موقع انجام نمی‌داد اکنون درست و به موقع انجام داده به او بگوئید من از داشتن فرزندی مثل تو که تکالیفش را به وقت انجام میدهد افتخار می‌کنم.

4.به آسانی جلوی کودکتان زانو زده و مقابل او بنشینید بگذارید به واسطه حرفایتان توجه او به شما جلب شود نه اینکه به زور او را وادار به این امر کنید.این عمل یکی از مثبت ترین راههای ارتباطی با کودک است.

5.به سخنان او گوش دهید ،نقش یک شنونده خوب را برایش ایفا کنید با گفتن کلماتی همچون من درکت می‌کنم به او آرامش را هدیه بدهید.

6.به قولی که به کودکتان می‌دهید بیش از هر قولی پایبند باشید،چون باعث شده او به شما اطمینان کند و با شما راحتتر کنار بیاید.برای مثال اگر قول داده اید بعد از تمیز کردن اطاقش او را به پارک ببرید سر قولتان باشید و این کارا انجام دهید.

7.وسایل با ارزشی که کودکتان برا بازی به آنها توجه دارد برای آنکه به آنها صدمه ای نرسد از دسترس او دور کنید در این صورت هم خودتان در آرامشیدو هم او خرابکاری نمی‌کند.

8.حد و مرزی برای روابطتان با فرزند خود قائل شوید مثلا در هر کار شخصی او دخالت نکنید. دستورالعملها ،درخواستها و پاسخهای منفی را تا حد امکان کم کنید تا او دچار ناهنجاری فکری و ذهنی نشود.

9.با او بفهمانید که با داد و فریاد کاری از پیش نمی‌برد اگر شما به داد و فریاد او برای در خواست چیزی توجه کنید او تصور می‌کند که به این شیوه به آنچه می‌خواهد می‌رسد پس تمام خواست‌های نا معقول خود را اینگونه بیان می‌کند.

10.خواست‌هایتان را راحت و صریح و با ملایمت به گونه ای مثبت با او در میان بگزارید مطمئن باشید حتما انجام خواهد داد برای مثال به جای گفتن در را باز نگذار به او بگوئید عزیزم لطفا در راببند!

11.بگزارید مسئولیت کارهایش را خود به گردن بگیرد،به این ترتیب به او کمک کرده اید تا در مقابل بر خورد با مشکلات خود تصمیم بهتری بگیرد و در قبال کاری که انجام می‌دهد مسئولیت پذیر باشد.

12.زیاد انتقاد نکنید چون نتیجه ای جزخستگی خود را به دست نمی‌آورید .خواسته‌های خود را در قالب یک بازی ساده به او بگوئید تا او نیز حین انجام بازی به خواسته شما عمل کند.

13.به او ارزش دهید و به او نشان دهید که او نیز برای شما اهمیت دارد.او را در کارهائی که از پس آنها بر میاد سهیم کنید به این صورت هم اعتماد به نفس او را به کار انداخته اید هم به شما کمک کرده و هم مسئولیت پذیری در او پرورش می‌یابد.

14.موقعیت را فراهم کنید تا او خود از حقوقش دفاع کند چون شما همیشه کنار او نیستید که حق اور را بگیرید او باید خود قادر به این کار باشد.

15.لبخند را به چهره فرزندتان هدیه دهید با او شوخی کنید با او بازی کنید و در بازی باعث خنده وی شوید.با یک شوخی ساده می‌توانید خنده را برای او به ارمغان بیاورید.
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
منبع:iranianuk.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد